Een literaire grafzerk voor een zieke kerk

Als tegenhanger van het overheersend protestante geschrijf in de huidige Nederlandse letteren is Het hout een 'katholieke' roman. In een door kloosterlingen geleid jongenspensionaat vindt in de jaren vijftig van de vorige eeuw seksueel misbruik, sadisme en vernedering plaats. De roman geeft een cynisch beeld van de misdaden en de hypocrisie in de roomse kerk, die heden nog de verontwaardiging en frustratie oproepen van wie er het slachtoffer van zijn geweest.

Het Hout is in de eerste plaats claustrofobisch: de roman speelt zich integraal af in een jongenspensionaat uit de jaren vijftig. Door de hete temperaturen is de lucht en sfeer en verstikkend, broeierig en dik – net zoals Brouwers’ zinnen dat zijn. Door zijn zinnelijke, wat meanderende manier van schrijven voel je je als lezer meteen zelf tussen die muren geklemd, gevangen.

'Waarom, zo vraag ik me af, dreigt Jeroen Brouwers er de laatste jaren toch altijd mee ‘dat dit zijn laatste roman wordt’, als je ziet hoe overrompelend mooi de man nog steeds schrijft? Ja, er is de leeftijd en de naar eigen zeggen ‘verrotte hand’ na de hersenbloeding. Maar er zijn ook de verschroeiende zinnen, en ook het vitriool in de inkt lijkt nooit op te drogen.'

Lees de hele recensie op de website van 8WEEKLY

Recente Recensies

Recensie: Jeroen Brouwers - 'Het hout' door Hannes Dedeurwaerder
Intimiteit na dierlijke woordkeus in nieuwste Connie Palmen
Recensie: Connie Palmen - J'ij zegt het' door Persis Bekkering
Een historische correctie
Recensie: Hagar Peeters - 'Malva' door Coen Peppelenbos
Een ontroerend boek
Recensie: Tessa Leuwsha - 'Fansi's stilte' door Huub Bartman

Meld Je AanMeld Je Aan

Altijd op de hoogte blijven over De Inktaap? Schrijf u hier in voor de nieuwsbrief!

Volg onsVolg ons

Word FanWord Fan

Powered by Passionate Bulkboek

Passionate Bulkboek ontwikkelt activiteiten voor jongeren met als doel hen te interesseren voor culturele uitingen in het algemeen en letteren in het bijzonder. Jongeren worden bereikt via educatieve projecten in het voortgezet onderwijs en vrijetijdsproducten die zich op dezelfde jongeren richten.

Lees Meer